institutt for anvendt pedagogikk

INAP er en stiftelse for nettverksbygging og formidling av professor dr.phil. Magne Nyborg sine læringsteorier. Også kjent som Systematisk Begrepsundervisning eller nyborgmodellene.

LITTERATUR

Aha! Grunnleggende begreper (2019)

Aha! Grunnleggende begreper (2019)

AHA! Grunnleggende begreper. Hva – Hvorfor – Hvordan. Dette er en lærebok  i begreps- og ferdighetsopplæring skrevet av Solveig Nyborg og Herdis Karlstad. Her finner du det meste du trenger for å sette deg inn i BU og ferdighetsopplæring. Den 90-siders oppslagsdelen...

Aha! Begripe med begreper (2019)

Aha! Begripe med begreper (2019)

Nyttige elevbøker for systematisk begrepsopplæring skrevet av Solveig Nyborg og Herdis Karlstad! Før hvert tema er det en egen side med veiledning til pedagogen. Elevbøkene er velegnet for ordinær gruppe- og klasseundervisning, undervisning av fremmedspråklige elever...

Systematisk BU i teori og praksis (2017)

Systematisk BU i teori og praksis (2017)

Systematisk begrepsundervisning i teori og praksis er en fagbok som gir en kort innføring i teorien bak systematisk begrepsundervisning (BU) og tilhørende didaktiske modellene med vekt på modellen for systematisk begreps-undervisning. Kapittel 9, som er på 40 sider,...

Begrepsbasert begynneropplæring (2017)

Begrepsbasert begynneropplæring (2017)

Basisbok 1 og 2 av Andreas Hansen m.fl., (2016 )inneholder ulike metodebeskrivelser og oppgaveark for bruk i begynneropplæring. Blant annet analytiske koding av enkeltbokstavene og deres deres deler, og hvordan de korresponderende språklydene skal artikuleres. Vi...

Karstad – Skriftspråklæring

Karstad – Skriftspråklæring

Kreativ og begrepsbasert skriftspråklæring - Heftet, Norsk (bokmål), 2020, skrevet av Toril Karstad.  Dette er en bok som tar for seg begynneropplæring i Norsk, inkludert forebyggende og reparerende tiltak.  Den bygger bl.a. på Nyborgs Systematiske...

Matemagisk

Matemagisk

Nå har en av de store læreverkene innen begynneropplæring i matematikk blitt fornyet.  Sindre Nyborg og Erling Kvistad er to av forfatterene, og som en følge av det vil mye av det nye verket bygge på systematisk begrepsundervisning.  1-4 trinn vil bli utviklet disse i...

Practitioners manual

Practitioners manual

Intelligent & Effective Learning Based on the Model for Systematic Concept Teaching Kelly Practitioner’s Manual for the Systematic Concept Teaching (SCT) Approach to the Prevention and Remediation of Learning Difficulties (Andreas Hansen and Morgan, 2019) E-Book...

Hvordan fatte norsk (2018)

Hvordan fatte norsk (2018)

Oppfølgeren til Hvordan fatte Matte, med rot i Ragnhild Nyborgs norskundervisningsopplegg.  Bygger på systematisk begrepsundervisning av Magne Nyborg.  En virkelig grundig bok som gjør at du kan forstå språket.  Skrevet av Elin Natås og Anne Lene Johnsen....

Bestselger – Hvordan fatte matte (2017)

Bestselger – Hvordan fatte matte (2017)

Ny lærebok for folk flest (inkludert lærere!) om Systematisk Begrepsundervisning etter Magne Nyborg brukt i matematikklæring. Skrevet av Elin Natås og Anne Lene Johnsen. Se presentasjon på TV. Les mer Boka har ligget på bestselgerlistene som mest solgte bok i første...

NYHETER

EnTo relanseres

EnTo relanseres

Sommeren 2024 vil det digitale læremiddelet for grunnleggende begrepslæring, EnTo, relanseres. Produktet er rettet mot begrepsopplæring på 1.-7.trinn og bygger i sin helhet på Systematisk begrepsundervisning. EnTo passer spesielt godt i  begynneropplæringen og som...

sctresource.com

sctresource.com

Andreas Hansen og Kelly Morgan har laget en ressursside for Systematisk Begrepsundervisning på engelsk.  Her finner du info om BU, bøker, kurs osv.

Ny BU-nettside og facebook-side fra Eva Brittmark

Ny BU-nettside og facebook-side fra Eva Brittmark

Eva Brittmark samarbeidet i sin tid med Magne Nyborg, og har kombinert arbeidet med Sytematisk Begrepsundervisning med nevrofysiologisk terapi.Hun har nå lagt ut hjemmeside og facebookside, der bl.a. teorien til Magne Nyborg er beskrevet. (bilde fra hjemmesiden...

«Prinsesse Rund Form» på Stovner skole

«Prinsesse Rund Form» på Stovner skole

Kine Larsen viste deltakerne på INAPs nettverk-seminar 29.aug.15. hvordan en kan gjøre GBS-undervisning så spennende at selv de mest skoleleie elevene blir med.Etter å ha lest seg opp på Nyborgs modeller for å lære inn grunnleggende begrepssystemer, klarte hun å bruke...

BU i Psykologi i kommunen

Andreas Hansen og Kirsti Koppenog presenterer systematiskbegrepsundervisning i fagtidsskriftetPsykologi i kommunen nr 3-2015

Diskusjonsforum for begrepsundervisning

Vi tilbyr nå et lukket diskusjonsforum for begrepsundervisning. Der vil du ha muligheten til å komme med spørsmål og tilbakemeldinger om alt som har med begrepsundervisning å gjøre. Kun medlemmer vil kunne lese og kommentere innlegg. Du vil også finne tips og...

Norheimsund Friskule integrerer Nyborg-modellen

Norheimsund Friskule integrerer Nyborg-modellen

Norheimsund Friskule holder på å legge om pedagogikken sin, og vil trolig bli den første skulen som integrerer Nyborg-modellen i alle klassetrinn fra 1. - til 10. klasse. I oppstarten vil elever fra alle klassetrinn få et systematisk kurs i grunnleggende...

Det har vært skikkelig fint å ha dette før jeg begynte å studere. For da har jeg kunnet sammenligne alt jeg har lært på lærerstudiet med Nyborg, så jeg har hatt noen knagger å henge alt på. 

 

Det har også gjort at jeg har blitt enda mer trygg på Nyborg, fordi nesten alt det jeg har lest på skolen passer godt inn i det jeg allerede kan. Det er ikke sånn veldig motstridende læringsteorier, så de passer inn i Nyborg sin modell. 

Tone Ravndal Papworth. Pedagog & Kursholder

Jeg vet hvordan dette har fungert på meg, og hvordan dette har fungert på sønnen min, og han hadde det gått veldig dårlig med. Han sier den dag i dag at «mamma dette, som Ragnhild og Magne Nyborg har gjort, og hjulpet oss med, må du bare få ut til hele verden!»

 Det burde ikke vært nødvendig å måtte gå til privatlærer. Dette skal være for alle i barnehagene og i skolene. 

ELIN NATÅS Pedagog & forfatter

Det er veldig gøy å jobbe med BU fordi man med en gang ser om elevene forstår det de driver med. 

BU er viktig å få inn i skolen fordi de grunnleggende begrepene er så grunnleggende i så mange fag, og er fagoverskridende. Det kan brukes bl.a. i matematikk, norsk, naturfag, musikk og i kroppsøving. Det er på en måte ikke begrenset til et fag.

ERLING NILSEN. Pedagog & læreverksforfatter

KURS OG KONFERANSER

INAP-webinar – 19.1.21

19/01/2022 @ 19:00 – 20:30 –

Eldbjørg Døskeland Sokn deler erfaringer med systematisk begrepsundervisning i smågruppe på STOLT-avdeling i Stavangerskolen. Det blir mulighet paneldiskusjon og mulighet for å stille spørsmål

INAP-webinar – 27.3.23

27/03/2023 @ 19:00 – 20:30 –

Eldbjørg Døskeland Sokn deler erfaringer med systematisk begrepsundervisning i smågruppe på STOLT-avdeling i Stavangerskolen. Det blir mulighet paneldiskusjon og mulighet for å stille spørsmål

INAP-webinar – 11.12.23

INAP-webinar – 11.12.23

11/12/2023 @ 19:00 – 20:30 –

May-Liz Reinholdsen presenterer masteren «Begreper for å begripe – systematisk bruk av BU-modellen for å avhjelpe matematikkvansker» som hun skrev ved Nord universitet sammen med Martine Kveinen Thomassen. Reinholdsen er lærer og spesialpedagog ved Stokmarknes skole i Nordland.

INAP-webinar – 4.6.2024

INAP-webinar – 4.6.2024

04/06/2024 @ 19:00 – 20:30 –

Møt Marie S. Klever Bøye, kontakt-lærer, engelsklærer og spesialpedagog ved Bø skule, Bø i Telemark. Hun er initiativtaker for skolens BU-
satsning, og å utstyre skolen med et eget BU-rom.